• Moje konto
  • Ulubione
  • Koszyk
  • Menu

Jak urządzić poczekalnię?

Poczekalnia to wizytówka firmy, dlatego warto poświecić trochę czasu na właściwe zaprojektowanie tego wnętrza. Jak zaaranżować przestrzeń? Jak dobrać meble i dodatki, aby osiągnąć jak najlepsze pierwsze wrażenie? Sprawdźcie.  

Dobre pierwsze wrażenie

Poczekalnia to pierwsze wnętrze, które widzą klienci, kontrahenci czy pacjenci. Wystrój poczekalni  wpływa na odbiór firmy przez klientów,  dlatego tak ważne jest odpowiednie zaaranżowanie tej przestrzeni. Dobre pierwsze wrażenie to suma kilku czynników – eleganckiego i przyjaznego wnętrza oraz profesjonalnej i sympatycznej obsługi. Takie zestawienie pozwoli przekonać potencjalnych klientów do ponownego odwiedzenia firmy.
 

 

Uniwersalne zasady planowania

Poczekalnia może mieć różne zadania, w zależności od tego, kto i na co będzie w niej oczekiwał.  Inaczej należy podejść do projektowania poczekalni w korporacyjnym biurze, a inaczej, gdy planujemy poczekalnię w gabinecie stomatologicznym.  Istnieje jednak  kilka uniwersalnych zasad projektowania, które dotyczą niemal  wszystkich  tego rodzaju wnętrz.
Głównym miejscem poczekalni jest recepcja lub rejestracja, które powinny być widoczne już od wejścia, to pozwoli klientom lub pacjentom kierować się prosto do celu.
Najczęściej do recepcji wybierane są meble w minimalistycznym stylu, ponieważ wyglądają elegancko i świeżo oraz  nadają wnętrzu profesjonalny charakter. Bardzo ważne jest, aby meble do poczekalni były nie tylko ładne, ale i komfortowe  – oczekujący na spotkanie lub wizytę u specjalisty będą dobrze wspominać dane biuro lub przychodnię, jeśli  będą mogli chwilkę odpocząć w wygodnych krzesłach lub fotelach.

Poczekalnie mają różne role do spełnienia i właśnie te zadania przesądzają o tym, w jaki sposób dane wnętrze powinno być zaprojektowane. Poniżej kilka podpowiedzi, na co zwrócić uwagę planując aranżację poczekalni.

 

Poczekalnia w dużym biurze

W dużych firmach  często powstają recepcje, których głównym zadaniem jest „kierowanie ruchem” zarówno klientów czy kontrahentów, jak i wewnętrznym ruchem pracowników. Biuro recepcyjne  działa wtedy  tak, jak sekretariat – może przekazywać wiadomości dla pracowników, witać nowo przybyłych klientów, kierować ich do odpowiednich działów i umawiać na kolejne spotkania,. Poczekalnia przy takiej recepcji będzie miała funkcję biurowego salonu –  klienci mogą usiąść w wygodnych fotelach, przy niewielkich stolikach i napić się kawy. Aby zapewnić większą swobodę i dyskrecję rozmów, można ustawić kilka takich stolików, aby kolejni klienci mogli się czuć swobodnie.
Wystrój takiego wnętrza zależy oczywiście od stylistyki danego  biura, warto zadbać o to, aby całość była  spójna wizualnie i prezentowała się nienagannie. Na stolikach warto ułożyć branżowe czasopisma lub firmowe katalogi, aby podczas oczekiwania na spotkanie, klienci mogli je przejrzeć.

 

Poczekalnia do lekarza

Inny charakter wnętrza stanowią poczekalnie do lekarzy i wymagają innego podejścia do projektowania. Są to bardziej publiczne przestrzenie, w której przebywa dużo osób, a ruch pacjentów jest znaczny.
Przygotowując takie wnętrze należy pamiętać o odpowiednim zaprojektowaniu tablic informacyjnych – jeśli pacjenci bez trudu mogą poruszać się po przychodni i trafiają do właściwych gabinetów, nie będą sztucznie przedłużać kolejek przy kontuarze rejestracji, wypytując o to, jak trafić do danego lekarza.
W poczekalni u lekarza głównymi meblami będą ławeczki lub krzesła, na których będą oczekiwali pacjenci. Uzupełnieniem będą stoliki,  na których warto rozłożyć czasopisma. Jeśli nie ma miejsca na stoliki, można na ścianie zainstalować specjalne gazetniki.
Projektując taką poczekalnię warto zadbać o to, żeby zarówno meble, jak i pozostałe elementy wyposażenia były wykonane z dobrej jakości materiałów, które będą mogły służyć przez długi czas.  
Ważna jest także łatwość utrzymania  czystości wnętrza  i jak najlepszych warunków higienicznych.

Poczekalnia dla dzieci
Jeśli pacjentami poradni mają być dzieci,  warto zadbać o to, aby uprzyjemnić  im czas oczekiwania na wizytę. Wystarczy zaaranżować niewielki kącik z miejscem do zabawy – stolik do rysowania, pojemnik na klocki lub regał na książeczki. Kącik zabaw można w łatwy sposób ozdobić np. specjalnymi naklejkami na ścianę.  Świetnym pomysłem jest pomalowanie ściany specjalną farbą i stworzenie tablicy, na której dzieci mogą pisać i rysować kolorową kredą. Kolorowy kącik na pewno pozwoli dzieciom zapomnieć o stresie związanym z oczekiwaniem na wizytę i pomoże przegonić nudę.

 

Poczekalnia w salonach kosmetycznych lub salonach SPA

Nieco innego podejścia do planowania będzie wymagał pokój, w którym klienci czekają na zabiegi kosmetyczne np. w salonie SPA. Wnętrze powinno być zapowiedzią czekającego na klienta relaksu i odprężenia. W takiej poczekalni warto zadbać o przytulny nastrój, delikatny zapach świec i relaksującą muzykę. Głównymi meblami powinny być miękkie sofy, uzupełnione niewielkim stolikiem. Ogólny nastrój wyciszenia podkreśli spokojna kolorystyka oraz delikatne światło.

Polecamy także: Stoliki kawowe – jakie są ich zalety?