• Moje konto
  • Ulubione
  • Koszyk
  • Menu

Jak dbać o kręgosłup podczas pracy przy komputerze?

Wielogodzinna praca przy biurku to codzienność wielu z nas. Niezależnie od tego, czy wykonujemy ją w biurze, czy w domu, należy zadbać o odpowiednie warunki. Poznaj zalecenia ekspertów i sprawdź, jak dbać o kręgosłup podczas pracy przy komputerze.

 

Siadamy przy biurku, otwieramy potrzebne programy, idziemy po kawę i… nawet nie wiemy, kiedy minął kolejny dzień. Być może przeciętny pracownik nie musi zastanawiać się, jak powinno wyglądać ergonomiczne, przyjazne zdrowiu fizycznemu i psychicznemu stanowisko, ale pracodawca już tak. Mało tego – zapewnienie odpowiednich warunków pracy to jego obowiązek, wynikający z prawa pracy. Tym bardziej zaskakuje, że w wielu firmach nadal spotkać można byle jakie meble, źle dobrane oświetlenie i ogólnie mówiąc nieprawidłowo zaplanowaną przestrzeń.

Sprawa jest bardziej poważna niż mogłoby się wydawać – lekarze ostrzegają, że nieprzyjazne warunki pracy mogą doprowadzić do bardzo poważnych chorób. Od zawrotów głowy, bólu stawów i kręgosłupa, problemów z nadgarstkami, zaburzenia krążenia i układu trawienia, problemy ze wzrokiem, po złe samopoczucie psychiczne czy nawet impotencję! To tylko niektóre z możliwych powikłań, wynikających ze źle zorganizowanej przestrzeni do pracy.

Może dlatego coraz więcej osób decyduje się na pracę zdalną – w domu lub innym środowisku, które może pozytywnie wpływać na efekty naszych codziennych starań zawodowych, gdzie mamy pełny wpływ na kształt przestrzeni do pracy. Niezależnie od tego, czy będzie to domowy gabinet, czy współdzielone ze znajomymi biuro, pamiętajmy o kluczowym aspekcie dobrego samopoczucia, efektywności oraz osobistego zadowolenia i satysfakcji – dobrze zorganizowanym, przyjaznym stanowisku, które będzie spełniało podstawowe założenia ergonomii pracy. 

Odpowiednio dobrane biurko

 

Wysokość biurka przy którym spędzamy długie godziny należy dostosować do wzrostu. Blat powinien być ustawiony na wysokości łokci, a jego minimalna odległość od siedziska krzesła musi wynosić około 25 cm – to pozwoli uniknąć garbienia się oraz nienaturalnego wyciągania szyi i ramion do góry. Jeśli chodzi o konstrukcję biurka, ważne będzie, czy używamy laptopa, czy komputera stacjonarnego, a także to, czy konieczna będzie aranżacja dodatkowych urządzeń – drukarki czy skanera. Laptop możemy ustawić na najprostszym biurku, które będzie odpowiednie do budowy naszego ciała, komputer stacjonarny natomiast będzie wymagał dodatkowych półek oraz otworów na kable.

 

Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedniego modelu, skorzystaj z prostego narzędzia online i dopasuj biurko do swoich potrzeb. Zobacz, jakie to proste!

Udostępnij na Facebooku

Udostępnij na Facebooku

Jak ustawić komputer?

 

Ekran komputera, podobnie jak klawiatura muszą być umieszczone na wprost, aby uniknąć niefizjologicznego skręcania tułowia i głowy podczas pracy. Monitor powinniśmy mieć na wysokości wzroku, w odległości ok. 50 cm od twarzy. Najzdrowsza będzie praca przy jasnym świetle dziennym, na komputerze ustawionym bokiem do okna – to sprawi, że światło nie będzie odbijało się od ekranu ani nie będzie nas oślepiało. Ułożenie na biurku klawiatury i myszki musi umożliwiać także swobodne oparcie przedramion na blacie, a pod nadgarstkami warto położyć miękką, piankową podkładkę z wałkiem, która zapobiega dolegliwościom stawów – głównie zespołowi cieśni nadgarstka. Odpowiednie ustawienie biurka i komputera pozwoli zachować fizjologiczną postawę, bez bólu i napięć mięśni placów, karku i szyi po kilku godzinach pracy.

Dobre krzesło to podstawa

Najważniejsze zostawiliśmy na koniec. Kluczowym i najsilniej oddziałującym na nasze samopoczucie elementem ergonomicznego miejsca pracy jest bowiem odpowiednio wyprofilowane krzesło. Aby zapewnić sobie dobre samopoczucie oraz najzwyczajniej w świecie pracować efektywniej, należy wybrać krzesło z siedziskiem ustawionym pod odpowiednim, lekko rozwartym kątem oraz oparciem wyprofilowanym zgodnie z fizjologicznymi krzywiznami kręgosłupa. Delikatnie opadające siedzisko pozwoli na odpowiednie ustawienie miednicy, a tym samym wpłynie na prawidłową postawę całego kręgosłupa oraz odciąży naczynia krwionośne nóg.

Podsumowując, w krześle zapewniającym zdrową, fizjologiczną postawę, a co za tym idzie, świetne samopoczucie na co dzień, jest odpowiedni kąt pochylenia oparcia i siedziska, podparcie odcinka lędźwiowego oraz zagłębienie pod miednicę. Wszystkie te elementy uwzględnia krzesło YouErgo, które naturalnie wymusza prawidłową postawę podczas siedzenia, a tym samym pozwala pozbyć się bólu pleców, napięć i mrowienia – dolegliwości często odczuwanych po całym dniu pracy.

Poznaj wyjątkowe krzesła YouErgo. 

Czas na przerwę


Trzeba pamiętać, że nawet najlepiej zorganizowane miejsce pracy siedzącej wymaga krótkich, nawet 5-minutowych przerw, podczas których warto wykonać kilka prostych ćwiczeń rozciągających i rozluźniających mięśnie czy pójść na szybki spacer na świeżym powietrzu.

Co ważne, należy także dobrze odczytywać sygnały, które daje nam organizm – rozpoznawać różnicę między zwykłym zmęczeniem lub przeciążeniem a początkami poważniejszych dolegliwości. Jeśli zatem masz dobrze zorganizowane, ergonomiczne stanowisko pracy, ruszasz się i dobrze się odżywiasz, a mimo to odczuwasz ból kręgosłupa i ciągłe napięcie, warto udać się po poradę do specjalisty – fizjoterapeuty lub lekarza.

 

Artykuł opracował mgr Wacław Niedzielski – Fizjoterapeuta