• Moje konto
  • Ulubione
  • Koszyk
  • Menu

Sposoby na proste plecy

Od najmłodszych lat słyszymy „nie garb się”, „wyprostuj plecy”… Powtarzane jak mantra upomnienia niosą w sobie bardzo ważne przesłanie – prawidłowa postawa pleców to zdrowy kręgosłup!

Na zdrowy kręgosłup składa się wiele czynników, sprawdź kilka podpowiedzi jak można ułatwić sobie dbanie o zdrowie.

Dobre i złe nawyki

Przez całe życie nabywamy dobre i złe przyzwyczajenia. Jeśli prosta postawa pleców nie jest naturalnym stanem, należy nauczyć się pilnować utrzymywać ją prawidłowo.

Prawidłowa postawa kręgosłupa pomaga optymalnie działać całemu organizmowi – krew odpowiednio krąży i dotlenia ciało. Dodatkowo w takiej postawie wygląda się szczuplej i bardziej atrakcyjnie.

Wrogiem zdrowego kręgosłupa jest praca siedząca. Kilka godzin w jednej pozycji, zmęczenie i znużenie sprawiają, że ciało „układa” się swobodniej, ale niekoniecznie prawidłowo.

 „Zasady siedzenia przy biurku”:

·        Dopasuj wysokość fotela do swojego wzrostu.

·        Wyreguluj siedzisko i oparcie – powinny pomagać w utrzymaniu prawidłowej postawy – plecy proste, oparte o krzesło na całej wysokości, szczególnie w części lędźwiowej.

·        Nadgarstki powinny być oparte na blacie biurka, a przedramiona na podłokietnikach na wysokości blatu.

·        Nogi powinny być ugięte w kolanach pod kątem prostym, stopy opierają się na podłodze całą powierzchnią. NIE zakładaj nogi na nogę – to zaburza przepływ krwi w kończynach.

·        Przy pracy nie zadzieraj głowy, ekran komputera powinien znajdować się na wysokości twarzy.

·        Rób przerwy – kilkuminutowa przerwa, przespacerowanie się, skłony, kilka przysiadów – pozwoli to kręgosłupowi odpocząć od monotonnej pozycji, rozluźni mięśnie i zaowocuje tym, że chętniej wrócisz do pracy.

Z pomocą przy zachowaniu prawidłowej pozycji w pracy biurowej przychodzą producenci foteli biurowych. Współcześnie duży nacisk przy projektowaniu mebli kładzie się na ergonomię i funkcjonalność.

Standardem jest możliwość regulowania wysokości fotela i odchylenia oparcia.

Specjalnie profilowane siedziska i oparcia „wymuszają” odpowiednie ułożenie ciała, które „uczy się” prawidłowych nawyków.
Warto poszukać modelu fotela , który najlepiej sprawdzi się u konkretnego użytkownika.

 

Jak na co dzień dbać o zachowanie zdrowego kręgosłupa?

Ruch to zdrowie!

Ruch pomaga wzmacniać mięśnie pleców i poprawia kondycję kręgosłupa.

Plecy lubią aktywność w wodzie – pływanie to doskonały sposób na wzmocnienie pleców i zrelaksowanie całego ciała.

Gimnastyka to podstawa – gimnastykujmy się od najmłodszych lat, niech aktywność stanie się codzienną przyjemnością. Unikniemy wtedy sceptycznego podejścia do ćwiczeń, gdy będą one np. przepisane przez rehabilitanta.

Zdrowy sen = relaks i regeneracja

Sen to czas ładowania baterii na wiele godzin codziennych aktywności.

Bardzo ważny jest wybór odpowiedniego materaca, który zadba o prawidłową postawę kręgosłupa podczas snu i jednocześnie pozwoli na zregenerowanie całego ciała.

Przeczytaj również: Jaki materac przy bólach kręgosłupa?